Budowa trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego wkracza w nowy etap. Niebawem łatwiej będzie się przemieszczać po Ochocie. W najbliższy weekend tramwaje powrócą do pętli Banacha, a kierowcy odzyskają drugą jezdnię Grójeckiej oraz przejazd ulicą Stefana Banacha.
Trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego to wyjątkowa inwestycja: obejmuje budowę pierwszego w Warszawie tunelu tramwajowego. Pierwsze elementy tej trasy zostały zrealizowane jako integralna część przebudowy stacji Warszawa Zachodnia. Powstająca trasa tramwajowa poprawi skomunikowanie Dworca Zachodniego z centrum i południowymi dzielnicami Warszawy. Tramwaj dowiezie pasażerów bezpośrednio w rejon peronów kolejowych.
Kolejne metry torów
Gotowa jest pełna gwiazda tramwajowa (czyli nowy węzeł rozjazdowy) na skrzyżowaniu ul. Grójeckiej, Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. W ostatnich tygodniach odbyły się testy nowych łuków torowiska w kierunku Banacha, a próbne tramwaje dojechały do pętli przy szpitalu. W miniony weekend zaś ekipy Tramwajów Warszawskich naprawiały przejazd przez tory na wysokości ul. Pawińskiego, dzięki czemu kierowcy przejadą po równej nawierzchni.
Na tym budowa się nie kończy. Nowe tory na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. ułożone są, z przerwami, aż do ul. Szczęśliwickiej. Za nią trwa budowa rampy wjazdowej do tunelu. W samym tunelu, zlokalizowanym pod Parkiem Pięciu Sióstr, wykonano już ponad połowę płyty dennej, czyli „podłogi” obiektu. Od 28 listopada pasażerowie korzystają zaś
z nowego przejścia podziemnego na stacji Warszawa Zachodnia, którego fragment powstał w ramach budowy podziemnego przystanku tramwajowego.
Łatwiej na Ochocie
Zaawansowanie prac umożliwia wprowadzenie zmian w organizacji w komunikacji i organizacji ruchu, które ułatwią poruszanie się po Ochocie. Od soboty 6 grudnia tramwajem znów będzie można dojechać do pętli Banacha, która znajduje się w bezpośredniej bliskości szpitala klinicznego i kampusu uniwersyteckiego.
Uruchomienie pętli Banacha oznacza zmiany tras kilku linii tramwajowych. Po dziewięciu miesiącach dojadą tam ponownie tramwaje linii 14. Na tę pętlę skierowana zostanie także tramwaje linii 7, które – podobnie jak „czternastka” – w ostatnich miesiącach dojeżdżały z Pragi na Plac Narutowicza. Trasa linii 25 zostanie wydłużona do pętli na tym ochockim placu (do tej pory tramwaje tej linii kończyły kursy na Placu Starynkiewicza). Trasa linii 1 w dłuższych kursach nie zmieni się czyli tramwaje pojadą do pętli P+R Al. Krakowska, natomiast kursy na krótszej trasie „jedynka” zakończy na pętli Banacha (a nie jak do tej pory, na Placu Narutowicza). Trasy linii 9 i 15 nie zmienią się – tramwaje będą dojeżdżać do pętli P+R Al. Krakowska.
Łatwiejsze będą także podróże samochodem. Kierowcy odzyskają dojazd ul. Banacha do skrzyżowania z Grójecką i Bitwy Warszawskiej 1920 r. – do dyspozycji będą dwie jezdnie. Zakończenie zasadniczych prac przy węźle rozjazdowym umożliwi także oddanie drugiej jezdni Grójeckiej. Wykonawca będzie jeszcze pracował przy chodnikach. Na krótkich odcinkach zamkną prawe pasy. Ruch będzie po wiążącej, czyli przedostatniej warstwie asfaltu.
Na jezdni Banacha w stronę Grójeckiej będzie zamknięty prawy pas. Kierowcy będą mieli pas do jazdy prosto i w prawo oraz do skrętu w lewo. Grójecką, przed skrzyżowaniem z Bitwy Warszawskiej 1920 r., w stronę alei Krakowskiej kierowcy pojadą trzema pasami: prosto i w prawo, prosto oraz w lewo. Za skrzyżowaniem, na około stu metrach, będą dwa pasy, a dalej już trzy. Z kolei na jezdni w stronę centrum przed skrzyżowaniem będą trzy pasy, w tym osobny lewoskręt w Bitwy Warszawskiej 1920 r. Za skrzyżowaniem do przystanku autobusowego drogowcy zaplanowali jeszcze prace przy chodniku i kierowcy będą mieli dwa pasy. Za przystankiem jezdnia rozszerzy się do trzech. Na tym etapie w dalszym ciągu zaś dostępna będzie jedna jezdnia ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Na swoje stałe trasy w tym rejonie wrócą autobusy linii: 136 (przez ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 r, Banacha i Żwirki i Wigury), 172 (przez ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 r., Banacha i Pawińskiego) oraz 186 (przez ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 r., Banacha, Pawińskiego i Dickensa). Na obecnych, objazdowych trasach, nadal pozostaną autobusy linii 154, 157, 167, 208, 414, 521 i N01.
Tramwajem między dzielnicami
Nowa trasa tramwajowa jest istotnym elementem przebudowywanej i rozbudowywanej stacji kolejowej Warszawa Zachodnia. Podziemny przystanek znajdzie się w rejonie wejść na perony kolejowe, umożliwiając wygodne i sprawne przesiadki w obrębie stacji. Pierwszy tramwaj dojedzie do Dworca Zachodniego w II połowie 2026 r.
Trasa do Dworca Zachodniego jest elementem obwodowej trasy tramwajowej, która docelowo ma połączyć Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Inwestycja, z uwagi na ogromny zakres, jest podzielona na etapy. Jeszcze w grudniu tramwaje pojadą z pasażerami po nowym odcinku torów na Rakowieckiej – między Puławską a al. Niepodległości. W trakcie projektowania jest odcinek wzdłuż Rostafińskich. Prowadzone jest również postępowanie przetargowe na projekt kolejnego odcinka trasy – od Dworca Zachodniego do ul. Kasprzaka na Woli. W ramach tego etapu zakładana jest budowa kolejnych podziemnych przystanków tramwajowych.
Projekt „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą – Faza II” został dofinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 i stanowi operację o znaczeniu strategicznym. Koszt całkowity projektu to 2 058 985 636,54 zł, z czego dofinansowanie wynosi 900 mln zł.