Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Warszawa. Tramwaje i samochody na Mikołajki powrócą na ulicę Banacha

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
05-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Tramwaje Warszawskie

Podziel się ze znajomymi:

Budowa trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego wkracza w nowy etap. Niebawem łatwiej będzie się przemieszczać po Ochocie. W najbliższy weekend tramwaje powrócą do pętli Banacha, a kierowcy odzyskają drugą jezdnię Grójeckiej oraz przejazd ulicą Stefana Banacha.

Trasa tramwajowa do Dworca Zachodniego to wyjątkowa inwestycja: obejmuje budowę pierwszego w Warszawie tunelu tramwajowego. Pierwsze elementy tej trasy zostały zrealizowane jako integralna część przebudowy stacji Warszawa Zachodnia. Powstająca trasa tramwajowa poprawi skomunikowanie Dworca Zachodniego z centrum i południowymi dzielnicami Warszawy. Tramwaj dowiezie pasażerów bezpośrednio w rejon peronów kolejowych.

Kolejne metry torów

Gotowa jest pełna gwiazda tramwajowa (czyli nowy węzeł rozjazdowy) na skrzyżowaniu ul. Grójeckiej, Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r. W ostatnich tygodniach odbyły się testy nowych łuków torowiska w kierunku Banacha, a próbne tramwaje dojechały do pętli przy szpitalu. W miniony weekend zaś ekipy Tramwajów Warszawskich naprawiały przejazd przez tory na wysokości ul. Pawińskiego, dzięki czemu kierowcy przejadą po równej nawierzchni.

Na tym budowa się nie kończy. Nowe tory na ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. ułożone są, z przerwami, aż do ul. Szczęśliwickiej. Za nią trwa budowa rampy wjazdowej do tunelu. W samym tunelu, zlokalizowanym pod Parkiem Pięciu Sióstr, wykonano już ponad połowę płyty dennej, czyli „podłogi” obiektu. Od 28 listopada pasażerowie korzystają zaś z nowego przejścia podziemnego na stacji Warszawa Zachodnia, którego fragment powstał w ramach budowy podziemnego przystanku tramwajowego.

Łatwiej na Ochocie

Zaawansowanie prac umożliwia wprowadzenie zmian w organizacji w komunikacji i organizacji ruchu, które ułatwią poruszanie się po Ochocie. Od soboty 6 grudnia tramwajem znów będzie można dojechać do pętli Banacha, która znajduje się w bezpośredniej bliskości szpitala klinicznego i kampusu uniwersyteckiego.

Uruchomienie pętli Banacha oznacza zmiany tras kilku linii tramwajowych. Po dziewięciu miesiącach dojadą tam ponownie tramwaje linii 14. Na tę pętlę skierowana zostanie także tramwaje linii 7, które – podobnie jak „czternastka” – w ostatnich miesiącach dojeżdżały z Pragi na Plac Narutowicza. Trasa linii 25 zostanie wydłużona do pętli na tym ochockim placu (do tej pory tramwaje tej linii kończyły kursy na Placu Starynkiewicza). Trasa linii 1 w dłuższych kursach nie zmieni się czyli tramwaje pojadą do pętli P+R Al. Krakowska, natomiast kursy na krótszej trasie „jedynka” zakończy na pętli Banacha (a nie jak do tej pory, na Placu Narutowicza). Trasy linii 9 i 15 nie zmienią się – tramwaje będą dojeżdżać do pętli P+R Al. Krakowska.

Łatwiejsze będą także podróże samochodem. Kierowcy odzyskają dojazd ul. Banacha do skrzyżowania z Grójecką i Bitwy Warszawskiej 1920 r. – do dyspozycji będą dwie jezdnie. Zakończenie zasadniczych prac przy węźle rozjazdowym umożliwi także oddanie drugiej jezdni Grójeckiej. Wykonawca będzie jeszcze pracował przy chodnikach. Na krótkich odcinkach zamkną prawe pasy. Ruch będzie po wiążącej, czyli przedostatniej warstwie asfaltu.

Na jezdni Banacha w stronę Grójeckiej będzie zamknięty prawy pas. Kierowcy będą mieli pas do jazdy prosto i w prawo oraz do skrętu w lewo. Grójecką, przed skrzyżowaniem z Bitwy Warszawskiej 1920 r., w stronę alei Krakowskiej kierowcy pojadą trzema pasami: prosto i w prawo, prosto oraz w lewo. Za skrzyżowaniem, na około stu metrach, będą dwa pasy, a dalej już trzy. Z kolei na jezdni w stronę centrum przed skrzyżowaniem będą trzy pasy, w tym osobny lewoskręt w Bitwy Warszawskiej 1920 r. Za skrzyżowaniem do przystanku autobusowego drogowcy zaplanowali jeszcze prace przy chodniku i kierowcy będą mieli dwa pasy. Za przystankiem jezdnia rozszerzy się do trzech. Na tym etapie w dalszym ciągu zaś dostępna będzie jedna jezdnia ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r.

Na swoje stałe trasy w tym rejonie wrócą autobusy linii: 136 (przez ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 r, Banacha i Żwirki i Wigury), 172 (przez ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 r., Banacha i Pawińskiego) oraz 186 (przez ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 r., Banacha, Pawińskiego i Dickensa). Na obecnych, objazdowych trasach, nadal pozostaną autobusy linii 154, 157, 167, 208, 414, 521 i N01.

Tramwajem między dzielnicami

Nowa trasa tramwajowa jest istotnym elementem przebudowywanej i rozbudowywanej stacji kolejowej Warszawa Zachodnia. Podziemny przystanek znajdzie się w rejonie wejść na perony kolejowe, umożliwiając wygodne i sprawne przesiadki w obrębie stacji. Pierwszy tramwaj dojedzie do Dworca Zachodniego w II połowie 2026 r.

Trasa do Dworca Zachodniego jest elementem obwodowej trasy tramwajowej, która docelowo ma połączyć Wolę, Ochotę z Mokotowem i Wilanowem. Inwestycja, z uwagi na ogromny zakres, jest podzielona na etapy. Jeszcze w grudniu tramwaje pojadą z pasażerami po nowym odcinku torów na Rakowieckiej – między Puławską a al. Niepodległości. W trakcie projektowania jest odcinek wzdłuż Rostafińskich. Prowadzone jest również postępowanie przetargowe na projekt kolejnego odcinka trasy – od Dworca Zachodniego do ul. Kasprzaka na Woli. W ramach tego etapu zakładana jest budowa kolejnych podziemnych przystanków tramwajowych.

Projekt „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą – Faza II” został dofinansowany przez Unię Europejską w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027 i stanowi operację o znaczeniu strategicznym. Koszt całkowity projektu to 2 058 985 636,54 zł, z czego dofinansowanie wynosi 900 mln zł.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Sto defibrylatorów w warszawskich autobusach

Komunikacja

Sto defibrylatorów w warszawskich autobusach

MZA Warszawa 04 grudnia 2025

Tramwaje wracają na rynek w Chorzowie

Komunikacja

Tramwaje wracają na rynek w Chorzowie

Transport GZM 18 września 2025

Pociągi do Karpacza wracają od czerwca

Przestrzeń

Pociągi do Karpacza wracają od czerwca

Koleje Dolnośląskie 17 maja 2025

Włochy. Po kilkuletniej przerwie tramwaj wróci niedługo do Triestu

Komunikacja

Zobacz również:

Sto defibrylatorów w warszawskich autobusach

Komunikacja

Sto defibrylatorów w warszawskich autobusach

MZA Warszawa 04 grudnia 2025

Tramwaje wracają na rynek w Chorzowie

Komunikacja

Tramwaje wracają na rynek w Chorzowie

Transport GZM 18 września 2025

Pociągi do Karpacza wracają od czerwca

Przestrzeń

Pociągi do Karpacza wracają od czerwca

Koleje Dolnośląskie 17 maja 2025

Włochy. Po kilkuletniej przerwie tramwaj wróci niedługo do Triestu

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij